Programråd och handledareutbildning

Många skolor som har i uppdrag att arrangera programråd och handledarutbildningar, upplever ofta stora problem med låg närvaro på sina träffar och möten.
Företagarna har ofta av naturliga skäl goda förklaringar att avstå träffarna, då det känns viktigare för dessa att sköta om sina företag och tjäna pengar istället.

Om man lyssnar på åsikter från många olika företag, så tycker de ofta att skolan ligger långt ifrån näringslivets arbetssätt.
”Kan bara skolorna hitta arbetsformer som passar in i vår verklighet, så finns det absolut fler företag som är intresserade av ett samarbete med er skola.”
Åtgärder som innebär ett minskat ansvar och arbete, kommer att medverka till framgångsfaktorer vid denna typ av samarbete.

Vi glömmer ofta bort att det är skolan som år gäster hos företagarna!

Kritik kommer ofta från olika håll att skolornas handledareutbildningar är bristfälligt utformade.
Många skolor har bara en halv dags utbildning, medan andra kanske har ett helt annat upplägg.
Detta varierar givetvis mellan olika platser i landet.
Handledarutbildningarna bygger ofta på information om olika ungdomskulturer, förhållningssätt och lättare pedagogik, men man glömmer ofta bort det viktigaste av allt.

Hur ser min utbildning ut och vad skall den leda till?

 

Hur kan arbetsboken höja nivån på skolans handledarutbildning?
Vi måste alltid sträva efter att förenkla skolans rutiner för skolans handledare.
Det måste vara enkelt att ha lärlingar och praktikanter på företagen, annars är risken att stor arbetsbörda kväver eventuella former av samarbete mellan oss?
Om arbetsboken specificerar förväntningar och krav, så är det enkelt för handledaren att se vad respektive uppdrag går ut på, eller vad det bör leda till.
Handledarutbildningen går att lyfta till en högre dimension, än den som finns idag.
Elevernas arbetsuppgifter kommer att sättas i fokus, arbetet blir därmed enklare och mindre påfrestande för alla inblandade parter.

Förhoppningsvis kanske vi även kan skapa ett forum där företagaren har möjlighet att påverka innehållet i elevens utbildning.