Om arbetsboken

Det finns idag skolor som förlägger stora delar av elevernas utbildning ute på företag.
Representanter från olika branscher välkomnar initiativet, och tycker att detta borde ha skett mycket tidigare.

Arbetsgivare och yrkesmän menar att skolornas yrkesutbildningar ofta är för dåliga och anser därför att det är ett bättre lärande för eleverna, hos yrkesmännen ute på ”golvet”.

Genom att företagsförlägga stora delar av elevernas utbildning så kan troligtvis skolorna hämta unik kunskap, omfördela resurser och därmed också hitta bättre samarbetsformer med näringslivet på sin ort.

Många av dagens lärare känner en stor osäkerhet att gå ut i näringslivet och vi som jobbar med arbetsboken hoppas kunna hjälpa skolor att hitta fördelar som en arbetsplatsförlagd utbildning faktiskt har att erbjuda.

Hur dokumenterar ni elevernas arbetsuppgifter ute i praktik?

När bedömningar och betygsättningar sker i miljöer utanför skolan, så kommer det ofta in variabler som vi normalt inte behöver ta hänsyn till.
Kravet på en likvärdig mätbar kunskap får absolut inte påverkas i negativ riktning, detta känner alla lärare till.

Bedömningen är oavsett dokument och ordning, tyvärr en subjektiv tolkning av lärarens syn på elevens prestation. Omedvetet väger vi in yttre faktorer som kommer att påverka bedömning och betygsättningar, utan att vi tänker på det.

I nio fall av tio så får exempelvis en artigare och socialt kompetent elev, ett högre omdöme än sin kompis, även om kvalitén på deras arbeten till stora delar är likvärdigt utförda?
Det är något som vi inte vågar erkänna, men så fungerar det praktiskt i de flesta fall.

Kanske är detta en av orsakerna till att många skolor väljer att inte ”betygsätta” vanliga arbetsuppgifter, när eleverna är ute i praktik?

Man är helt enkelt osäker på hur bedömningen bör ske och vi har oftast inte resurser att själv medverka ute på ”golvet” när bedömningarna ska utföras.
Därför avstår många av oss skolor att betygsätta arbeten som görs ute på golvet, det känns det inte riktigt bekvämt för oss att behöva jobba på detta vis.

Odokumenterade arbeten är en outnyttjad resurs.

Hur dokumenterar ni elevernas närvaro och arbeten gjorda under skolans praktikperioder?

Tar ni verkligen vara på all kunskap som eleverna hämtar utanför skolan?

Har ni tankar på att förlänga elevernas praktikperioder eller har ni funderat på att starta lärlingsutbildningar inom er skola?

Varför inte avskaffa era gamla loggböcker, och låta lärare, elever och handledare jobba effektivt med moderna arbetsböcker istället?

Arbetsboken skapar bra arbetsformer kring skolans handledareutbildning, betygsättning och dokumentering.
Sammansättningen av boken gör den enkel att uppdatera, ändra eller anpassa efter behov.
Vi arbetar gärna för att stärka dina samarbetsformer med ditt lokala näringsliv.
Förhoppningsvis leder vårt arbete till kompetensutveckling och ekonomiska fördelar för din organisation.

Hör av dig till oss!
Beställ din specifika arbetsbok av oss!